top of page

Onze gemeentescholen klaarstomen voor de toekomst

  • 4 dagen geleden
  • 4 minuten om te lezen

De voorbije maanden is er heel wat gezegd en geschreven over de toekomst van onze gemeentelijke basisscholen Het Hinkelpad en De Lozenhoek. Daarbij deden ook heel wat verhalen de ronde die niet altijd strookten met de werkelijkheid. Daarom zetten we graag de feiten nog eens op een rij.



Waarom toetreden tot een nieuwe scholengemeenschap?

Onze gemeentelijke basisscholen maakten jarenlang deel uit van de scholengemeenschap Midden Vlaams-Brabant (SMVB). Door het vertrek van Haacht en Herent uit die scholengemeenschap zakte het aantal leerlingen onder de wettelijke minimumgrens, waardoor SMVB niet kon blijven bestaan en onze gemeente op zoek moest naar een nieuwe samenwerking.

In maart besliste de gemeenteraad om aan te sluiten bij De Sterrenplukkers, een scholengemeenschap van het GO!. De motivering voor die keuze publiceerden we eerder in dit artikel.


Veel onrust, maar niet altijd gebaseerd op feiten

Rond deze beslissing ontstond heel wat discussie. Dat is begrijpelijk. Onderwijs ligt mensen nauw aan het hart en ouders zijn terecht betrokken bij de toekomst van de school van hun kinderen. Helaas werden tijdens het debat ook verschillende zaken door elkaar gehaald. Zo werd beweerd dat deze beslissing automatisch zou leiden tot een overdracht van de scholen aan het GO!, dat schoolvestigingen zouden verdwijnen of dat schoolterreinen verkocht zouden worden.

Dat was op dat moment niet aan de orde. De beslissing van maart ging uitsluitend over de aansluiting bij een nieuwe scholengemeenschap.


Waarom denken we vandaag wel na over een overdracht?

Na de gemeenteraad van maart volgden nog verschillende overlegmomenten tussen het gemeentebestuur, de schooldirectie, de leerkrachten en andere betrokkenen. Tijdens die overlegmomenten groeide het inzicht dat een overdracht naar het GO! als inrichtende macht misschien wel kansen biedt voor onze scholen.

Die piste werd ook binnen het gemeentebestuur al langer bekeken. De reden daarvoor is eenvoudig. Onze scholen worden vandaag geconfronteerd met steeds grotere uitdagingen. Tegelijk moeten we erkennen dat een gemeentebestuur geen onderwijsspecialist is. Het GO! is dat wel.


De uitdagingen zijn reëel

Net zoals in veel andere gemeenten zien we dat het aantal geboortes daalt. Ook onze scholen voelen die trend. Minder leerlingen betekent automatisch minder werkingsmiddelen en minder lestijden vanuit Vlaanderen. Daardoor wordt het voor een lokaal bestuur steeds moeilijker om dezelfde kwaliteit en ondersteuning te blijven bieden. Vandaag investeert de gemeente jaarlijks ongeveer 500.000 euro extra in de werking van de gemeentelijke basisscholen, los van investeringen in gebouwen en infrastructuur.

Daarnaast vond eind maart een doorlichting plaats door de onderwijsinspectie. Die bevestigde dat onze scholen op heel wat vlakken sterk presteren. Tegelijk werden er ook aandachtspunten geformuleerd rond beleid, organisatie en het uitwerken van een duidelijke langetermijnvisie. Net in die domeinen denken wij dat een gespecialiseerde onderwijsorganisatie zoals het GO! een belangrijke meerwaarde kan bieden.


Een intentieverklaring, geen eindbeslissing

Om duidelijkheid te scheppen heeft de gemeenteraad op 22 juni een intentieverklaring goedgekeurd om gesprekken op te starten met het GO! over een mogelijke overdracht van de scholen.

Dat betekent niet dat er vandaag al een definitieve beslissing genomen werd. De komende maanden zullen beide partijen onderzoeken onder welke voorwaarden een overdracht mogelijk is. Belangrijk daarbij is dat deze stap kan rekenen op een positief advies van de leerkrachten, de vakorganisaties en de schoolraad.


Wat is voor ons essentieel?

Voor het gemeentebestuur staat één zaak centraal: de toekomst van kwalitatief onderwijs in Keerbergen. Tijdens de onderhandelingen zullen wij er dan ook over waken dat er voldoende garanties worden ingebouwd voor het behoud en de verdere versterking van beide vestigingen: Het Hinkelpad én De Lozenhoek.


"Tijdens de onderhandelingen zullen wij er dan ook over waken dat er voldoende garanties worden ingebouwd voor het behoud en de verdere versterking van beide vestigingen: Het Hinkelpad én De Lozenhoek."

Schepen van Onderwijs, Bob Saviolo


Onze ambitie is duidelijk: sterke scholen uitbouwen die klaar zijn voor de uitdagingen van morgen, met respect voor hun eigenheid, hun medewerkers en vooral hun leerlingen.


Enkele veel gestelde vragen


Worden de scholen onmiddellijk overgedragen aan het GO!?

Nee. De gemeenteraad heeft enkel beslist om gesprekken op te starten en de mogelijkheden te onderzoeken. Een definitieve overdracht komt er ten vroegste op 1 september 2027.


Zullen de scholen sluiten?

Nee. Integendeel. Het gemeentebestuur wil net garanties inbouwen voor het behoud en de verdere versterking van zowel Het Hinkelpad als De Lozenhoek.


Waarom kiest de gemeente ervoor om deze piste te onderzoeken?

Omdat onderwijs steeds complexer wordt en gespecialiseerde ondersteuning belangrijker wordt. Het GO! beschikt over expertise, schaalgrootte en ondersteuning die een lokaal bestuur moeilijk zelf kan aanbieden.


Blijft het onderwijsaanbod hetzelfde?

De ambitie is om kwalitatief onderwijs te blijven aanbieden in beide vestigingen, met respect voor hun eigenheid en hun plaats binnen de Keerbergse gemeenschap.


Wat gebeurt er nu verder?

De komende maanden worden gesprekken gevoerd tussen de gemeente en het GO!. Pas wanneer alle voorwaarden duidelijk zijn, zal een definitieve beslissing genomen worden.


"Voor ouders en leerlingen verandert er in de praktijk niets: de scholen blijven bestaan, de leerkrachten blijven aan boord en kinderen kunnen gewoon les blijven volgen in hun vertrouwde omgeving."

Schepen van Onderwijs, Bob Saviolo





Meer info:

Jens Eggers, burgemeester, jens.eggers@keerbergen.be, 0479/ 46 24 11

Robert Saviolo, schepen van onderwijs, robert.saviolo@keerbergen.be, 0475/ 90 87 11

Luc De boeck, algemeen directeur, luc.deboeck@keerbergen.be, 0476/ 32 31 22

 
 
bottom of page