Zoekresultaten
47 resultaten gevonden met een lege zoekopdracht
- Nieuwsbrief April 2025
Over Knollebol, bestuursverkiezingen, Maand van de Markt en nog veel meer!
- Nieuwsbrief Maart 2025
Over Bestuurskrachtanalyse en beleidsplannen, de eedaflegging van onze nieuwe burgemeester, bevraging rond communicatie, en nog veel meer!
- Roadmap voor het beleidsplan van deze legislatuur
Met de eerste maanden van de nieuwe legislatuur achter de rug vraagt u zich misschien af hoe het staat met het beleidsplan van het nieuwe gemeentebestuur? Welke accenten worden hierin gelegd, hoe komt het tot stand en wanneer wordt het voorgelegd aan de gemeenteraad en voorgesteld aan het brede publiek? De opmaak van een beleidsplan of meerjarenplan voor een gemeente is een complexe oefening. De gemeente bestrijkt immers ontelbaar veel beleidsdomeinen, er zijn verkiezingsbeloften die moeten worden waargemaakt, verwachtingen van de burgers die moeten worden ingelost, maar ook steeds meer verplichte opdrachten die door de Vlaamse en federale overheden worden overgeheveld naar de lokale besturen. Daarbij dient uiteraard rekening te worden gehouden met de beschikbare middelen. Hoe komt zo’n beleidsplan of meerjarenplan dan tot stand? Bestuurskrachtmeting Meten is weten. Dankzij een samenwerking met de buurtgemeenten Haacht, Boortmeerbeek en Tremelo kon onze gemeente voor een prikje een bestuurskrachtmeting of bestuurskrachtanalyse laten uitvoeren door een extern bureau, Idea Group. Deze meting geeft op basis van objectieve data en gesprekken met het gemeentepersoneel een belangrijke inkijk in de werking van ons lokaal bestuur en de noden en keuzes naar de toekomst toe. De bestuurskrachtanalyse bevestigt dat Keerbergen sterk inzet op dienstverlening aan haar inwoners, maar ook dat verdere investeringen in personeel, digitalisering en strategische planning noodzakelijk zijn om haar bestuurskracht te versterken. Inspiratienota Rekening houdend met de resultaten van de bestuurskrachtmeting heeft de administratie van onze gemeente vervolgens een Inspiratienota opgesteld, die samen met de bestuurskrachtmeting een belangrijk instrument vormt voor de opmaak van het beleidsplan of meerjarenplan door het nieuwe bestuur. Middelen Terwijl de nieuwe bestuursploeg veelvuldig overleg pleegt met de diensten om alle uitdagingen in kaart te brengen, onderzoekt de financiële dienst het kostenplaatje van mogelijke beleidskeuzes. Keerbergen ontsnapt uiteraard niet aan de algemene economische context . Timing U begrijpt het al: een doordacht, realistisch meerjarenplan vergt een grondige voorbereiding. Tijdsdruk is daarbij een slechte raadgever. Tijdens vorige legislatuur werd het meerjarenplan voorgelegd in juni. Dat gold trouwens ook voor de legislatuur van 2012-2018 onder N-VA-bewind. De nieuwe bestuursploeg hoopt in april-mei te landen, maar zoals gezegd: we laten ons niet onder druk zetten! Een gedegen, onderbouwd meerjarenplan primeert op haast- en spoedwerk.
- Nieuws uit de Gemeenteraad - feb 2025
Weer een goed gevulde agenda voor de gemeenteraad van 28 februari met een 50-tal punten ter bespreking. Wij lichten er enkele uit. Dienstverlening & toegankelijkheid De twee liften in het gemeentehuis zijn inmiddels 27 jaar oud en laten het regelmatig afweten. Om de toegankelijkheid tot het gemeentehuis voor iedereen te garanderen, worden beide liften volledig vervangen. Dit moet de veiligheid en het comfort voor de gebruikers verhogen. De Strooikesweg Wat? Waar? Deze nieuwe weg vind je binnenkort tussen het gemeentehuis en het bouwproject Kerkebergen op de hoek van het gemeenteplein. De bestaande voetgangersweg wordt fors verbreed en krijgt een naam: de Strooikesweg. Op voorstel van lokaal historicus Frans Van Looy (83) wordt de weg vernoemd naar de allereerste vrouwelijke ambtenaar in het gemeentehuis van Keerbergen: Maria Verreth. Zij stond algemeen gekend als ‘Mieke Strooikes’ omdat haar voorvaders in stro handelden. Oekraïne De N-VA-fractie vraagt 1 minuut stilte voor Oekraïne. Aangezien de vraag aansluit bij een eerdere vraag van dezelfde fractie tijdens vorige gemeenteraad (hijsen van de Oekraïense vlag, GR van januari) wordt besloten om het voorstel niet ter stemming te brengen. Het standpunt van de meerderheid blijft immers ongewijzigd: de GR houdt zich enkel bezig met zaken van gemeentelijk belang, niet met kwesties waarover het lokale bestuur geen enkele bevoegdheid heeft. Als we van die traditie zouden afstappen, kunnen we niet anders dan consequent zijn en ons uitspreken over elk lopend internationaal conflict. Dat neemt niet weg dat wij geschokt zijn door elk onrecht in de wereld. Elk oorlogsslachtoffer is er een te veel. Voor slachtoffers van dergelijke conflicten die zich op ons grondgebied bevinden, zullen we bovendien alles in het werk stellen om hen de nodige hulp en bijstand te bieden. Ondanks uitdrukkelijk verzoek om dit standpunt over een gevoelig onderwerp sereen en evenwichtig te behandelen en niet weg te zetten als ‘een gebrek aan empathie’, ook op de sociale media, stellen we vast dat het tegendeel gebeurt. Vld Keerbergen betreurt dat oorlogsleed wordt misbruikt voor politieke spelletjes. Adviesraden Burgerparticipatie is geen loos begrip voor het nieuwe bestuur en wordt verder uitgebouwd. De bestaande adviesraden worden hervormd en zullen een belangrijke rol blijven spelen om de burger inspraak te geven voor verschillende beleidsdomeinen: sport, cultuur, milieu, mobiliteit, gezondheid en welzijn, senioren, … Het is de ambitie van dit bestuur om de adviesraden te versterken en op te waarderen. De bestaande adviesraden werden hierover geïnformeerd en zullen betrokken worden bij het hervormingsproces. Het bestuur laat zich hiervoor ook professioneel ondersteunen door Indiville, Levuur, Tree Company en Bpact, een partnerschap met jarenlange ervaring en expertise in participatie en onderzoek. Zo liet het bestuur zich alvast inspireren op de Dag van het Betrokken Bestuur, met als thema ‘Iedereen winwoner’. Onverharde wegen Onze gemeente telt 15 km onverharde wegen. Een recurrent probleem is de vorming van putten en verstuiving van stof. Herstellingen laten soms op zich wachten: dat heeft te maken met de veelvuldige neerslag…. herstellingen kunnen immers enkel in droge perioden plaatsvinden. Waar mogelijk wordt een structurele oplossing voorzien in de vorm van trechtervormige afwatering richting de bermen. Kinderopvang Ondanks de reeds geleverde inspanningen kampt de Keerbergse kinderopvang met een capaciteitsprobleem. Ouders worden regelmatig geconfronteerd met wachtlijsten. Vanaf 1 januari 2026 treedt een nieuw decreet in werking: het BOA-decreet. (BOA staat voor buitenschoolse opvang en activiteiten). De Vlaamse overheid legt hogere kwaliteitseisen op maar reikt hiervoor geen extra middelen aan. Een reorganisatie van de buitenschoolse kinderopvang in Keerbergen is dus noodzakelijk, rekening houdend met de beschikbare budgetten. Voor de naschoolse opvang werden in januari al verschillende scenario’s besproken tijdens een overleg met de betrokken diensten en het bestuur. Bijkomende vragen worden momenteel onderzocht, en op 27 februari volgt een nieuw overleg met de diensten, waarna een terugkoppeling met de scholen wordt gepland. Voor de opvang tijdens de schoolvakanties werd wel reeds een oplossing gevonden voor het capaciteitsprobleem door de bestaande werkingen beter op elkaar af te stemmen: kleuters worden opgevangen in BKO Zandjanneke, terwijl kinderen van de lagere school terecht kunnen bij de speelpleinwerking. Kinderen van het eerste leerjaar krijgen nog de keuze tussen Zandjanneke of speelpleinwerking. Beleidsplan Raadslid Vansevenant vraagt wanneer we een beleidsplan voor deze legislatuur mogen verwachten. “ In 2019 heeft dit tot juni geduurd. Een 12e van een hele bestuursperiode was toen al gepasseerd. Wij hopen en verwachten dat het deze keer zo lang niet zal duren .” Klopt, ook in 2012-2013, onder N-VA-bewind, werd de beleidsnota trouwens in juni meegedeeld. In een apart artikel lichten we graag toe hoe zo’n beleidsplan tot stand komt: Van Bestuurskrachtmeting, over Inspiratienota tot Beleidsplan. Meer weten over de Gemeenteraad van februari 2025? Op de gemeentelijke website vindt u de volledige agenda met toelichting, en een videoverslag.
- Nieuwsbrief Februari 2025
Over eedafleggingen in de Politieraad en het Bijzonder Comité van de Sociale Dienst, beleidsnota van de provincie, terugblik op onze Nieuwjaarsreceptie en nog veel meer!
- Nieuws uit de Gemeenteraad
Op maandag 27 januari vond de eerste gemeenteraad van de nieuwe legislatuur plaats. Heel wat nieuwe raadsleden wilden zich laten horen en dat leverde naast de geplande 25 agendapunten nog 21 (!) toegevoegde punten van de oppositie op.... Een greep uit de besproken onderwerpen. Klik op de pijltjes links voor meer info. GOUVERNEUR WIJST KLACHT VAN MAARTEN GABRIËLS AF Jan Spooren, provinciegouverneur Vlaams-Brabant Elke partij kiest zelf hoe ze campagne voert. Wij kozen voor de gemeenteraadsverkiezingen bewust voor een positieve campagne, met focus op onze realisaties en onze plannen voor de volgende legislatuur. Anderen kozen ervoor om de werking van onze gemeente voortdurend in een negatief daglicht te stellen, waarbij er niet voor werd teruggedeinsd om onbenulligheden uit te vergroten, de waarheid geweld aan te doen of ronduit fake news te verspreiden. Bijzonder pijnlijk en totaal ongegrond was de aanval op Bob Saviolo, die door N-VA werd beticht van belangenvermenging. Het betrof de verlenging van een contract met een advocatenkantoor, waarmee onze gemeente reeds onder N-VA-bestuur samenwerkte. De zogenaamde belangenvermenging zou volgens N-VA schuilen in het feit dat de dochter van Bob ondertussen voor het kantoor in kwestie werkt, zij het op een totaal andere dienst. Naast een moddercampagne in de pers en op de social media vonden raadsleden Maarten Gabriëls en Dominick Vansevenant het nodig een klacht in te dienen bij het Agentschap voor Binnenlands Bestuur. Zoals verwacht werd de klacht afgewezen door de gouverneur, die na onderzoek door het ABB oordeelde dat er “ geen sprake is van belangenvermenging zoals voorzien in het Decreet over het Lokaal Bestuur”. Gabriëls is hiermee niet aan zijn proefstuk toe. Het is al de vierde klacht die hij indient. Alle 4 klachten werden telkens afgewezen. Op vraag van de gouverneur werd de uitspraak voorgelezen tijdens de Gemeenteraad. Gabriëls bleef bij zijn standpunt en weigerde excuses aan te bieden aan de betrokkenen. Waarvan akte. NIEUW REGLEMENT VOOR AFVALVERWERKING Op deze gemeenteraad werd het voorgestelde nieuwe reglement van Ecowerf goedgekeurd. Aangezien het volume restafval drastisch gedaald is (proficiat Keerbergen!), wil Ecowerf op termijn tests uitvoeren met een driewekelijkse omhaling van restafval in plaats van tweewekelijks. Beter voor het milieu, en beter voor de portemonnee! Voor 2025 werd de afvalkalender reeds gecommuniceerd, die blijft ongewijzigd. Laat u dus niet vangen door onheilsberichten over verminderde dienstverlening! VERDELING SUBSIDIES KEERBERGEN SCHAATST Positief nieuws zetten we graag in de kijker: op deze gemeenteraad werd ook een detailoverzicht gegeven van de subsidies die de gemeente uitkeert aan de verschillende verenigingen voor hun medewerking aan de uitbating van de Winterbar van Keerbergen Schaatst. Het gaat om een totaalbedrag van bijna 70.000 euro . De acties voor de Warmste Week brachten dit jaar 13.833,29 euro op. AFSLUITING BAKESTRAAT TER HOOGTE VAN DE RAAMBEEK Wie regelmatig door de Bakestraat rijdt, kent het probleem….Bij een hoog waterpeil komt de stabiliteit van de brug over de Raambeek in het gedrang en dient zwaar verkeer vermeden te worden. Blokje omrijden is dan de boodschap. Een structurele oplossing voor dit probleem werd reeds onderzocht en heeft een bijzonder hoog prijskaartje. Gelet op de relatief beperkte hinder voorziet de gemeente voorlopig dus geen vervanging van de brug. GECOÖRDINEERD POLITIEREGLEMENT Goed nieuws! Een punt dat al een tijdje op de agenda staat, is de uitwerking van één gecoördineerd politiereglement. Half januari kregen de 3 burgemeesters van onze politiezone een presentatie van de analyse die werd gemaakt van alle reglementen in Haacht, Keerbergen en Boortmeerbeek. Volgende stap is de concrete uitwerking van één reglement voor de drie gemeenten, weliswaar met lokale afwijkingen, maar alleszins met dezelfde indeling en structuur, zodat de betrokken politieambtenaren voor elke gemeente gemakkelijk en snel de juiste regels kunnen terugvinden. De Algemeen Directeurs van de 3 gemeenten zijn ondertussen ook aan de slag gegaan, doel is om in juni van dit jaar te landen hiermee. LOCATIE VRIJDAGMARKT De tijdelijke verplaatsing naar de dorpsstraat bleek geen succes voor de marktkramers: minder omzet, meer tijdverlies. Vroeger dan gepland werd beslist om de markt terug te verplaatsen naar het gemeenteplein. Vanaf 14 februari staat de markt dus terug op zijn oude plaats, zij het in een compactere opstelling met 2 rijen ipv 3, zodat geen inritten of garages meer geblokkeerd worden. Bovendien blijven de 2 toegangen tot het gemeenteplein dan ook bruikbaar. Een win-win voor marktkramers, marktbezoekers en de handelaars op en rond het gemeenteplein. Een mooi voorbeeld van overleg, testen en bijsturen in een geest van constructieve samenwerking. TOEKENNING ERETITELS We sluiten af met de toekenning van een eretitel voor gewezen raadsleden Maria Verschoren, Roger Vermeulen (Vld Keerbergen), en Eddy Vanhoof (Vld Keerbergen) . Proficiat! Meer weten over de Gemeenteraad van januari 2025? Op de gemeentelijke website vindt u de volledige agenda met toelichting, en een videoverslag.
- Heraanleg Putsebaan
Ons nieuwe gemeentebestuur maakt werk van veiligere fietspaden en betere verkeersvoorzieningen. Een dossier waarvoor tijdens vorige legislatuur al heel wat stappen werden gezet en dat nu stilaan in een stroomversnelling komt, is de heraanleg van de Putsebaan tussen de Raambeek en de Grensstaat. Gescheiden fietspaden en asfaltering De huidige fietspaden zijn verouderd, te smal en liggen te dicht bij de rijweg, zonder hoogteverschil. De nieuwe plannen voorzien gescheiden fietsspaden over een traject van ongeveer 900 m, aansluitend op de reeds uitgevoerde fietspaden in de Putsebaan in Keerbergen en de Leuvensebaan in Putte. Het bestaande wegdek van betonnen platen is onderhevig aan slijtage en zorgt voor onnodige geluidsoverlast van het autoverkeer. In de nieuwe plannen wordt een asfaltlaag voorzien voor het wegdek. Infomarkt: inspraak van de burgers Op 1 oktober 2024 werd onder grote belangstelling een Infomarkt georganiseerd, waarop de eerste ontwerpplannen werden voorgesteld en de aanwezigen konden vragen stellen of suggesties doen. Een van de bezorgdheden die daar werden aangekaart, was de zogenaamde ‘ schuwafstand’ (afstand tussen fietspad en perceelsgrens). Op vraag van de bewoners wordt die aangepast zodat ze bij het verlaten van hun oprit een beter zicht hebben op aankomende fietsers. Ook de verhardingen ter hoogte van de uitritten worden op vraag van de bewoners onderzocht. Definitieve plannen worden nog voorgesteld aan de bewoners op een nog te plannen infomoment. De presentatie van de infomarkt en de bijhorende plannen kan je nog steeds raadplegen op de website van de gemeente (klik hier ). Let wel, dit zijn geen definitieve plannen, het zijn de eerste ontwerpplannen, zoals voorgesteld op de Infomarkt. Aanpassing maximumsnelheid Het Fietsfonds van de Vlaamse overheid kent onze gemeente een subsidie van 1 miljoen en 80.000 euro toe, maar koppelt daar ook een aantal voorwaarden aan. Een van de voorwaarden betreft de ruimte die moet worden voorzien aan weerskanten van de rijweg: om een maximumsnelheid van 70 km/u toe te laten moet tussen het fietspad en de rijweg een groenzone van 2m breed worden voorzien én een schuwzone tussen fietspad en perceelsgrens van 1m. Het fietspad zelf moet 2m breed zijn. Alles bij elkaar wordt dus aan beide kanten van de weg een ruimte van 5m breed geëist. Dat is op dit traject ruimtelijk niet mogelijk. Om die reden zal de maximumsnelheid voor het wegverkeer aangepast worden tot 50 km/u. De opgelegde breedte voor de groenzone tussen rijweg en fietspad bedraagt dan 1m, wat ruimtelijk wel mogelijk is en volstaat als veiligheidszone tussen auto- en fietsverkeer. Planning De lezer heeft al kunnen merken dat de eerste werken van start zijn gegaan. Het betreft de werken van de nutsmaatschappijen, die tegen eind april afgerond zouden zijn. Ondertussen werkt de Projectstuurgroep aan de aanpassing van de ontwerpplannen, rekening houdend met de feedback van de Infomarkt. De aangepaste plannen zullen nog teruggekoppeld worden aan de omwonenden, waarna de definitieve aanbestedingsplannen kunnen worden voorgelegd aan de Gemeenteraad. De verdere fasering van de werken kan je nalezen op de gemeentelijke website (klik hier ).
- Nieuwsbrief Januari 2025
We laten jullie kennismaken met onze mandatarissen en bestuursleden en houden jullie op de hoogte van het nieuws uit onze gemeente, de provincie en onze partij
- Gesprek met onze nieuwe burgemeester
Aan het begin van het jaar 2025 en de nieuwe legislatuurperiode van het college, geeft onze nieuwe burgemeester een interview in de gezellige winterbar van de schaatsbaan op het Gemeenteplein van Keerbergen. Door Kees Klompenhouwer Hoe kijkt u aan tegen het burgemeesterschap van Keerbergen ? Ik wil graag een lange termijnvisie voor Keerbergen realiseren, een Keerbergen waar de burger centraal staat en dat bloeit en bruist van initiatief en ondernemerschap. Het college is opnieuw gebaseerd op een coalitie. Dit keer zelfs van 4 verschillende partijen (VLD, KvU, CD&V en Vooruit). Wat betekent dat volgens u voor de werkwijze ? Een vier partijencoalitie lijkt op het eerste gezicht ingewikkeld, maar dat valt goed mee. De programma’s van de vier overlappen voor 80% en het was dus niet moeilijk om een bestuursakkoord te bereiken. We willen allemaal een beter Keerbergen. Belangrijk is ook de positieve ingesteldheid van ieder naar de toekomst en naar elkaar. Dat bindt ons. Het college kan als team functioneren, waarbij het gemeenschappelijke succes voorop staat. Het opknappen van het gemeenteplein en het project “Keerbergen Schaatst” dragen enorm bij aan de positieve uitstraling van het dorp. Wilt U op die voet verder gaan ? Ja, het project “Keerbergen Schaatst” is een goed voorbeeld. Het initiatief kwam van de Lokale Economieraad (LEK) in 2019. De gemeente heeft zijn schouders eronder gezet. Door COVID konden we pas in de winter van 2021 de baan effectief realiseren, zij het met het “COVID FREE ticket” voor de deelnemers. Maar die beperking bleek het succes niet in de weg te staan. Ook hebben we ons niet door de energiecrisis uit het veld laten slaan. Het project brengt mensen van Keerbergen samen. Zowel de opbrengst voor de verenigingen als het aantal schaatsbeurten stegen met 10%. De gemeente faciliteert en de verenigingen voeren het uit en kunnen zo een opbrengst voor hun club realiseren. Het is een mooie combinatie van het liberale principe van het nemen van eigen verantwoordelijkheid en het principe van zorg voor de publieke ruimte, voor de gemeenschap. Die waarden leven ook bij de andere partijen. Er doen nu 30 verenigingen mee aan de schaatsbaan en zijn winterbar – hetgeen aantoont hoe groot het draagvlak is. De totale kosten zijn 200.000 euro, waarvan het merendeel, 120.000 euro, door de particulieren initiatieven wordt gedekt: sponsorgelden, verkoopopbrengsten van de bar en schaatsverhuur. Dus ook financieel gezien is dat een fraaie gemeenschappelijke prestatie. Besturen is keuzes maken, ook lastige. Om het draagvlak onder de bevolking te houden is het van belang keuzes uit te leggen en feitelijke informatie te verschaffen. De Nieuwsbrief wil daaraan een bijdrage leveren door periodieke interviews met de bestuurders. Ziet u dat zitten ? Ik ben graag bereid maandelijks in de nieuwsbrief burgers bij te praten over onze plannen, keuzes en realisaties. Volgende maand dus weer een ander onderwerp.
- Nieuwsbrief December 2024
Wie is wie en wie doet wat, installatievergadering van het nieuwe gemeentebestuur, verdeling bevoegdheden en nog veel meer nieuws!
- Keerbergse Hockey Tigers kunnen binnenkort terecht op nieuw kunstgrasveld
Aan de sporthal in Keerbergen zijn de werken gestart voor de aanleg van een nieuw kunstgrasveld. Een van de voetbalterreinen wordt er omgevormd tot een nieuw hockeyterrein. Goed nieuws dus voor de hockeyfans, want dat betekent dat de Keerbergse Hockey Tigers vanaf volgend seizoen opnieuw nieuwe leden kunnen ontvangen. 5 april 2020 - Het Laatste Nieuws De hockeyspelers hebben er een aantal jaren op moeten wachten, maar binnenkort kunnen ze dus op een nieuw veld spelen. Volgens voorzitter Willem Van Leeuwen was dat dringend nodig. “We zitten tegen de 450 leden en moesten nieuwe leden telkens afhouden. We trainden soms tot half 12 ‘s avonds omdat er gewoon niet voldoende ruimte was voor het aantal leden. Om een vergelijking te maken: het voetbal telt 250 leden en die hebben ook twee velden. De mat van het eerste veld is trouwens ook versleten. Het nieuwe veld is ook ideaal voor de nationale teams”, zegt hij. Dat betekent dat de Hockey Tigers vanaf volgend seizoen opnieuw leden kunnen aanvaarden. “Dan kunnen we toch naar 800 of zelfs 900 leden gaan”, klinkt het nog. Kostenplaatje Voor het nieuwe hockeyveld kan de club rekenen op een subsidie van de Vlaamse overheid en 375.000 euro van de gemeente. “Keerbergen krijgt subsidies voor bovenlokale sportuitbreidingen. Een deel daarvan gaat naar de hockey en een ander deel naar de Gympies”, verduidelijkt schepen van sport Bob Saviolo (Open VLD). 230.000 euro betaalt de Keerbergse hockeyclub zelf. Het nieuwe veld is goed voor een totaalplaatje van zo’n 750.000 euro. De Hockey Tigers hopen dat het nieuwe kunstgrasveld klaar is tegen eind juni, juist voor de start van het nieuwe seizoen. Maar door de coronacrisis is dat nog niet helemaal zeker. “Bepaalde materialen moeten uit Italië komen, dus het blijft afwachten”, zegt schepen Saviolo. Als het nieuwe hockeyveld klaar is, zal voorzitter Van Leeuwen na 15 jaar de fakkel doorgeven aan een nieuwe voorzitter. Wie dat wordt, is momenteel nog niet duidelijk.





