top of page

Zoekresultaten

45 resultaten gevonden met een lege zoekopdracht

  • Burgerkrant Mei 2026

    In mei viel een nieuwe editie van onze Burgerkrant in de Keerbergse bussen. Je kan hem hieronder ook digitaal bekijken. Veel leesplezier!

  • Beroering over het gemeentelijk onderwijs

    Zwarte vlaggen, petities en onheilsberichten op de social media.... de toekomst van ons gemeentelijk onderwijs baart heel wat mensen zorgen. Wat is er precies aan de hand? Wij zetten de juiste informatie op een rijtje. Toetreding tot een nieuwe scholengemeenschap Door het vertrek van Haacht en Herent uit onze huidige scholengemeenschap Midden-Vlaams-Brabant zakt het aantal leerlingen onder de wettelijke minimumgrens. SGS Midden-Vlaams-Brabant kan dus niet blijven bestaan en onze gemeente moet op zoek naar een nieuwe scholengemeenschap. De wet legt ons bovendien op om dat voor 1 april 2026 te doen. Toetreden tot een scholengemeenschap is geen wettelijke plicht: een school kan ook als ‘stand alone’ functioneren. Maar gelet op de pedagogische en financiële ondersteuning die een scholengemeenschap biedt, zou dat geen verstandige keuze zijn. Met name de pedagogische ondersteuning is voor het gemeentebestuur van doorslaggevend belang, aangezien die rechtstreeks bijdraagt aan de onderwijskwaliteit en het welzijn van de kinderen, en dat blijft de hoogste prioriteit. Niet over één nacht ijs Op basis van een grondig vergelijkend onderzoek is het gemeentebestuur tot de conclusie gekomen dat scholengemeenschap De Sterrenplukkers (GO!) de beste ondersteuning kan bieden op het vlak van pedagogie, organisatie en ICT. Over die keuze zijn de meningen verdeeld: zowel bij het lerarenkorps als bij de ouders horen we voor- en tegenstanders. Wij sommen de voordelen van de Sterrenplukkers even op: De schaalgrootte van de scholengemeenschap, met voordelen zoals het centraliseren van ICT-middelen Een sterke focus op pedagogische begeleiding, met onder meer een pedagogisch begeleider specifiek voor basisscholen Structurele overlegmomenten waarbij zorgleerkrachten, beleidsondersteuners en andere medewerkers expertise en ervaringen delen Een gecentraliseerde ICT-dienst met ruime technische en pedagogische expertise Uitgebreide juridische ondersteuning Ondersteuning door een communicatieverantwoordelijke Een vrijgestelde coördinerend directeur en stafmedewerker ter ondersteuning van de scholen "Voor ouders en leerlingen verandert er in de praktijk niets: de scholen blijven bestaan, de leerkrachten blijven aan boord en kinderen kunnen gewoon les blijven volgen in hun vertrouwde omgeving." Schepen van Onderwijs, Bob Saviolo Dalend aantal leerlingen De gemeente heeft altijd fors geïnvesteerd in het gemeentelijk onderwijs, zowel in de pedagogische ondersteuning met de uitbouw van een voortreffelijk zorgteam als in infrastructuur. Denk maar aan de vergroening van de speelplaatsen, de invoering van warme maaltijden of de renovatie van het gebouw Hinkelpad. Ondanks die inspanningen moeten we vaststellen dat het aantal leerlingen in het gemeentelijk onderwijs in de voorbije tien jaar met ongeveer 30% is gedaald. Dat heeft niet alleen organisatorische, maar ook financiële gevolgen. Minder leerlingen betekent minder ondersteuning vanuit de Vlaamse overheid. Vandaag legt de gemeente jaarlijks een aanzienlijk bedrag bij voor de inrichting van het gemeentelijk onderwijs, namelijk 465.000 per jaar, ofwel circa 1.700 euro per leerling. In die context is het de verantwoordelijkheid van het bestuur om proactief na te denken over een duurzame organisatie van het onderwijs, zonder in te boeten op kwaliteit. Over een eventuele overdracht naar een ander onderwijsnet is op dit ogenblik nog geen beslissing genomen. Wel wordt onderzocht welke samenwerkingsvormen op lange termijn de beste garanties bieden voor kwaliteitsvol onderwijs. De komende weken wordt dat onderzoek intensief voortgezet, in overleg met leerkrachten, vakbond en ouders. Participatie en overleg Waarom duurt het besluitvormingsproces zo lang? Omdat snelheid en grondigheid niet goed samengaan. Gelet op het belang en de gevoeligheid van dit dossier kiest het gemeentebestuur resoluut voor een zorgvuldig onderzoek van alle mogelijke pistes én voor open communicatie en dialoog met alle betrokken partijen: leerkrachten en directie, vakbond, en ouderraad. Dat neemt nu eenmaal tijd in beslag. De tijdlijn van de verschillende overlegmomenten vindt u hieronder.   *ABOC: paritair overlegorgaan tussen het schoolbestuur en vakbondsvertegenwoordigers Meer info: Jens Eggers, burgemeester, jens.eggers@keerbergen.be , 0479/ 46 24 11 Robert Saviolo, schepen van onderwijs, robert.saviolo@keerbergen.be , 0475/ 90 87 11 Luc De boeck, algemeen directeur, luc.deboeck@keerbergen.be , 0476/ 32 31 22

  • Uitbating cafetaria sporthal

    De gemeente is op zoek naar een nieuwe uitbater voor de cafetaria van de sporthal. Alweer. Hoe komt het dat de zoektocht naar een uitbater zo moeizaam verloopt? Wij brengen wat meer duiding. Einde concessie Laten we om te beginnen een misverstand uit de wereld helpen: het is niet zo dat de gemeente of de vorige uitbater een lopende overeenkomst heeft opgezegd. De vorige concessie werd op 31 december 2016 toegewezen voor een periode van 9 jaar. De einddatum van het contract was dus 31 december 2025, net zoals bij de concessie voor de uitbating van ‘t Kasteel. Zoals de wet voorschrijft, is de gemeente dan verplicht om een nieuwe openbare aanbesteding uit te schrijven om ook andere geïnteresseerden de mogelijkheid te geven om zich kandidaat te stellen.   Verlenging concessie ’t Kasteel Voor de uitbating van ’t Kasteel werden verschillende offertes ingediend, waarbij de offerte van de vorige uitbaters als beste uit de bus kwam, zodat zij hun uitbating konden voortzetten. De nieuwe concessieovereenkomst voor ’t Kasteel heeft een looptijd van 20 jaar. Nieuw knelpuntberoep Voor de cafetaria van de sporthal verloopt de zoektocht naar geïnteresseerde uitbaters duidelijk moeizamer. Onze gemeente is geen alleenstaand geval op dat vlak. Integendeel, we mogen gerust spreken van een nieuw knelpuntberoep: algemeen wordt het steeds moeilijker om uitbaters te vinden voor cafetaria’s van sporthallen, zwembaden en cultuurhuizen. Dat bevestigt ook Ludo Geurden, Voorzitter Horeca Vlaanderen. Horeca in het algemeen staat al langer onder druk sinds de invoering van de witte kassa, opeenvolgende crisissen zoals de coronacrisis en de energiecrisis, maar ook de groeiende moeilijkheid om personeel te vinden in tijden waarin work-life balance een steeds grotere rol speelt. Heel wat horecapersoneel dat tijdens de coronacrisis op zoek moest naar andere inkomsten, is niet meer teruggekeerd naar de sector. Toewijzing concessie Rekening houdend met die gewijzigde maatschappelijke en economische context, wordt bij de beoordeling van de ingediende offertes vooral gekeken naar het business plan, de commerciële visie en horeca-ervaring. Eind december was de gemeente in gesprek met twee kandidaten, waarvan uiteindelijk slechts één kandidaat een dossier heeft ingediend. Het gaat om een nog op te richten vennootschap die verbonden is aan sportclub Hockey Tigers. In de concessie is vastgelegd dat de cafetaria geen clublokaal wordt van de hockeyclub, maar een volwaardige drank- en eetgelegenheid voor het hele sportcomplex. Zowel het betrokken clubbestuur als het gemeentebestuur benadrukken dat de cafetaria een open en verbindende ontmoetingsplaats moet blijven voor álle sporters, supporters en verenigingen. De nieuwe uitbaters starten op 1 april in de huidige setting. Tijdens de zomermaanden wordt het interieur volledig vernieuwd. Er komt dan ook een vergaderruimte voor erkende Keerbergse verenigingen en een aparte ruimte met drank- en snackautomaten, waar bezoekers op elk moment terecht kunnen.

  • Heropening van het vernieuwde recyclagepark!

    Op 24 maart opent het vernieuwde recyclagepark in de Broekelei opnieuw de deuren. Na een grondige herinrichting is het park klaar voor een efficiëntere, veiligere en gebruiksvriendelijkere werking. Vlottere doorstroming en minder wachtrijen De toegang en circulatie werden volledig hertekend. Door de ingang te verplaatsen en de rijrichting aan te passen, kan het verkeer op het park voortaan vlotter doorstromen. Zo vermijden we wachtrijen op de openbare weg. Ook de weegbruggen kregen een nieuwe opstelling. Bezoekers kunnen bij verschillende betalende afvalfracties tussentijds wegen en op het einde van hun bezoek alles in één keer afrekenen. Dat zorgt voor meer transparantie en comfort. Slimme technologie Het recyclagepark wordt uitgerust met slimme camera’s (nummerplaatherkenning). Bij het binnenrijden wordt de nummerplaat automatisch gekoppeld aan je eID of recyclageparkkaart. Je hoeft je daardoor niet telkens opnieuw te identificeren. Na het verlaten van het park worden de gegevens opnieuw verwijderd. Meer gebruiksgemak en aandacht voor hergebruik Er is sterk ingezet op ergonomie. Zo komt er een overdekte inzamelzone op grondniveau voor gras- en bladafval, wat het lossen eenvoudiger maakt. Daarnaast krijgt het park nieuwe, duidelijke signalisatie zodat bezoekers sneller de juiste container vinden en correct kunnen sorteren. Er komt ook een vernieuwd Geefpunt in samenwerking met de Kringwinkel, waar herbruikbare goederen een tweede leven krijgen. Ook een textielcontainer wordt geïntegreerd. Ook de toegangsweg vernieuwd We hebben van deze werken meteen gebruik gemaakt om het asfalt van de toegangsweg vanaf de Oudstrijderslaan te vernieuwen. Die weg was in slechte staat. Door dit nu gelijktijdig uit te voeren, vermijden we dat we in de toekomst opnieuw de toegang zouden moeten afsluiten met bijkomende hinder voor bezoekers van het recyclagepark. Efficiënt plannen betekent ook vooruitdenken. Wat blijft hetzelfde? Toegang blijft mogelijk met eID of recyclageparkkaart. Betalen kan nog steeds met Bancontact of via de DifTar-rekening. Ook de openingsuren blijven ongewijzigd. Met deze investering maken we ons recyclagepark klaar voor de toekomst: efficiënter, gebruiksvriendelijker en met blijvende aandacht voor duurzaamheid en hergebruik.

  • 26 miljoen euro aan investeringen, zónder belastingverhoging!

    De meerjarenplanning voor 2025-2030 is klaar en werd op 15 december goedgekeurd in de gemeenteraad. Dit plan is geen verzameling loze beloftes, maar een duidelijke koers voor de toekomst van Keerbergen. Met 26 miljoen euro aan investeringen, zónder belastingverhoging, bouwen we verder aan een veilige, leefbare en verbonden gemeente. Hieronder lichten we de belangrijkste speerpunten toe. Forse investeringen in zachte mobiliteit De oproep voor betere fiets- en voetpaden is niet in dovemansoren gevallen. De komende jaren investeren we bijna 11 miljoen euro in zachte mobiliteit. nieuwe veilige fietspaden, onder meer in de Putsebaan (2,2 miljoen euro)  en een deel van de Haachtsebaan (bijna 4 miljoen euro) structureel onderhoud van onze wegen, voet- en fietspaden (4,2 miljoen euro) verkeersveiligere schoolomgevingen (500.000 euro) overdekte fietsstallingen bij het gemeentehuis, Den Bussel en het sportcomplex (110.000 euro) een veilige fietsverbinding tussen de Putsebaan en de Molenstraat richting sportcomplex Zo maken we fietsen en wandelen niet alleen veiliger, maar ook aantrekkelijker voor jong en oud. Een toekomstgericht rioleringsproject: 'Keerbergen Oost' Met het grootschalige rioleringsproject “Keerbergen Oost” investeren we bijna 8 miljoen euro in gescheiden riolering voor de regio Lozenhoek. Het gaat om het grootste rioleringsproject in jaren: Meer dan 5 kilometer nieuwe riolering en wegenis Meer dan 200 gezinnen krijgen gescheiden riolering Dit project is een belangrijke stap richting een 100% rioleringsgraad en een duurzamere gemeente. Dienstverlening op maat van de burger We zetten volop in op een toegankelijke, efficiënte én menselijke dienstverlening. Meer basisdiensten zonder afspraak tijdens vrije inloopmomenten (o.a. identiteitskaarten en rijbewijzen) Uitbreiding van het digitaal loket, voor wie dat wenst Persoonlijke begeleiding blijft gegarandeerd voor wie minder digitaal vaardig is Voor complexe dossiers blijven afspraken mogelijk om kwaliteit en snelheid te verzekeren Daarnaast investeren we in een nieuwe gemeentelijke website (160.000 euro) en een betere telefonische bereikbaarheid. ____________________________________________________ " Met dit meerjarenplan komen we, zónder belastingverhoging, tegemoet aan de verwachtingen die de burgers kenbaar maakten via de burgerbevraging:  een gemeente die digitaal en efficiënt werkt, maar menselijk blijft; die helder communiceert, inspraak waardeert en inzet op leefbaarheid, mobiliteit en lokale verbondenheid. " Burgemeester Jens Eggers ____________________________________________________  Ruimte voor de toekomst Om het groene, landelijke karakter van Keerbergen te vrijwaren voor de toekomst maken we een nieuw ruimtelijk beleidsplan op. Met respect voor open ruimte en natuur bekijken we hoe en waar verschillende woonvormen en eventuele nevenfuncties mogelijk zijn. Tegelijk rollen we een detailhandelsplan uit dat: onze bestaande handelaars ondersteunt nieuwe handelszaken aantrekt het vernieuwde dorpscentrum verder versterkt Een bruisend dorpsleven, waar iedereen zich thuis voelt Keerbergen blijft investeren in ontmoeting en verbondenheid. Grote evenementen zoals Molenfeesten, Keerbergen Zomert en Keerbergen Schaatst blijven vaste waarden. Ook onze verenigingen kunnen blijven rekenen op maximale ondersteuning. Daarnaast groeien gemeenschapscentrum Den Bussel en de belevingsbibliotheek verder uit tot warme ontmoetingsplekken voor inwoners en verenigingen __________________________________________________________ Sport als sterke troef van Keerbergen “Keerbergen is een rijke sportgemeente met uitgebreide infrastructuur en bloeiende sportclubs. We blijven die maximaal ondersteunen en leggen de komende jaren de focus op het grondig onderhouden van onze sportinfrastructuur.” Schepen van Sport, Bob Saviolo __________________________________________________________ Er wordt niet geraakt aan de lage belastingtarieven “ Met dit meerjarenplan leggen we de lat hoog maar binnen een realistisch financieel kader. We kunnen dit realiseren zonder de belastingen te verhogen. Zowel de personenbelastingen als de onroerende voorheffing blijven ongewijzigd terwijl die in Keerbergen al tot de laagste behoren van heel Vlaanderen ”, aldus burgemeester Jens Eggers. Het volledige meerjarenplan kan worden geraadpleegd op de website van de gemeente .

  • Burgerkrant December 2025

    Begin december viel een nieuwe editie van onze Burgerkrant in de Keerbergse bussen. Je kan hem hier ook digitaal bekijken. Veel leesplezier!

  • Nieuwsbrief Oktober 2025

    Over de Heimolen voor het goede doel, sportsubsidies, protocolakkoord voor meer veiligheid, het meerjarenplan van de provincie, de hervorming van de naschoolse opvang, en nog veel meer!

bottom of page